Zdánlivě nevinné hry mohou být také hazardem

Za loot boxy lze utratit poměrně velké peníze. Stát toto hraní nijak nereguluje.

maxresdefaultHazard si nachází cestu i do počítačových her. Nový trend má zdánlivě ke klasickému hraní o peníze daleko. Hráč je odměněn virtuální krabičkou a neví, co obsahuje. Jde o takzvaný loot box. Dříve nenápadný aspekt hrstky videoher je nyní široce probíraným tématem.

Podstatné totiž je, že loot box lze koupit také za peníze. Hráč je zaplatí ze své platební karty firmě, která hru vydala. Obsah loot boxu však už dál legálně prodat nemůže.

„I když de iure se o hazardní hru jednat nemusí, de facto má tento systém loot boxů s hazardními hrami řadu věcí společných. Jsou známy případy, kdy hráči utratili prostřednictvím tohoto systému obrovské množství peněz. Loot boxy představují potenciální riziko. Z hlediska veřejného zdraví a také regulace je důležité, jak je jim vystavena populace. Tedy jaká je míra hraní her, v nichž se lot boxy vyskytují,“ říká Viktor Mravčík, vedoucí Národního monitorovacího střediska pro drogy a závislosti.

Riskantní mezera

Přestože lze za loot boxy utratit celou výplatu, nejsou českými zákony nijak regulovány. „Hazardní hrou je taková hra, do níž sázející vloží sázku, jejíž návratnost není zaručena a v níž o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo předem neznámá okolnost. Míra náhody není konkrétně určena, musí však být ve hře zastoupena v nezanedbatelném množství,“ vysvětluje Filip Běhal z ministerstva financí.

Například v Číně je praxe opačná. V okamžiku, kdy tam prošel nový zákon o hazardu, který nutil videohry zveřejnit procentuální šance k získání předmětů z loot boxu, společnost Blizzard vyvíjející počítačové hry raději předělala příslušný systém, aby se zákonu vyhnula.

A po velké vlně kritiky Star Wars Battlefront II stáhl její vydavatel, kterým je společnost Electronic Arts, loot boxy ze hry. Krok však sama označila jako dočasný. V jejích ostatních hrách virtuální krabičky nadále zůstávají.