Loni Sazka utekla hrobníkovi z lopaty, letos už drtí konkurenci

Ambice Fortuny a Tipsportu se nanaplnily. Z loterijního koláče si ukrojily jen nepatrný díl a za příliš vysokou cenu.

Na konci května loňského roku balancovala Sazka na hraně propasti. Kvůli dluhům souvisejícím s výstavbou pražské O2 areny skončila v konkurzu a sázkaři v ni ztratili důvěru. Její loterijní hry utržily tehdy v jednom týdnu pouhých 14,9 milionu korun, když v předchozím roce lidé sázeli týdně v průměru šestkrát vyšší sumu.

Konkurence tehdy vycítila jedinečnou šanci a hned o měsíc později přišla Sazka o svůj půl století hýčkaný monopol na loterijní hry. Tipsport a posléze Fortuna spustily loni v červenci číselné loterie a vyhlásily, že mají v plánu sebrat Sazce co největší tržní podíl.

Letošní tržby firem z loterií a graf aktuálních podílů na českém loterijním trhu – klikněte na odkaz  ZDE

Plané naděje rivalů

Tipsport po spuštění hry Tipšestka počítal s tím, že se mu podaří získat zhruba desetinu trhu, Fortuna chtěla do dvou let získat dokonce pětinový tržní podíl. Jenže, jak se brzy ukázalo, očekávání byla příliš optimistická. Dokládají to veřejně dohledatelná čísla loterijních tržeb všech tří sázkových společností (nejde o celkové tržby – dostupné nejsou třeba údaje pro hru Šťastných 10, kterou provozuje Sazka, nebo pro hru Fortuny Zlatých 11).

Z dat vyplývá, že více než čtyřprocentní podíl na loterijním trhu se Tipsportu podařilo získat jen v prvních devíti týdnech od rozjezdu Tipšestky. Pak začal její podíl padat až na současných 0,6 procenta. Fortuna sice rozjela loterijní byznys o poznání lépe, na podzim měla na trhu 15procentní podíl, od té doby ale takřka nepřetržitě klesá až k současným pěti procentům.

Sazka se oproti tomu dokázala nečekaně rychle postavit na nohy – od počátku roku vsází hráči pravidelně devět z deseti korun právě v jejích loterijních hrách.

Investice do reklamy se vyplatily

Zmrtvýchvstání Sazky způsobila podle expertů konzervativnost českých sázkařů, kteří se postupně začali vracet ke své osvědčené značce. A pak také vstup silných investorů do firmy. Byznys Sazky totiž loni na podzim koupila za 3,81 miliardy korun firma Sázková kancelář, kterou vlastnily rovným dílem skupiny PPF Petra Kellnera a KKCG Karla Komárka. „Za vzestup Sazky může jednoznačně to, že se za ni postavili silní investoři, kteří nasadili agresivní reklamní kampaň,“ říká analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara.

Jestliže loni vydala Sazka po převzetí od PPF a KKCG na reklamu a marketing zhruba 50 milionů korun, letos to má být podle šéfa „nové“ Sazky Kamila Zieglera „výrazně přes 100 milionů korun“. Sazka se tak vrací mezi deset největších zadavatelů inzerce v Česku.

Příliš velké sousto

Jak dnes Fortuna uznává, snažila si loni utrhnout příliš velké sousto. „Strategie jít do boje se Sazkou byla neúspěšná a úspěšná ani nebude,“ přiznává generální ředitel společnosti Fortuna Entertainment Group Radim Haluza.

Fortuně mohlo mimo jiné uškodit, že je sázkařům méně dostupná – ve srovnání se Sazkou má menší počet prodejních míst. „Zatímco Sazka jich má asi 6,5 tisíce, my v současnosti kolem dvou a půl tisíc,“ říká Vladan Crha, ředitel vztahů s investory ve Fortuna Entertainment Group. To by se mohlo změnit, jestliže se Fortuně podaří dotáhnou do konce jednání s Českou poštou o umístění loterijních terminálů na vybraných pobočkách. Podle Crhy by tak Fortuna získala postupně stovky nových prodejních míst.

Přestože se firma loterie zbavit nechce, v současnosti zvažuje, jak s ní dál naloží. Novou strategii chce mít hotovou do konce roku.

Na obzoru je další bitva: o stírací losy

Zaměřit by se mohla například na segment sázení, v němž se jí v poslední době výjimečně daří – na stírací losy. Na tomto trhu drží Fortuna podle svých představitelů asi 40procentní podíl a snaží se dále expandovat. Od září bude například prodávat stírací losy ve zhruba 3300 pobočkách České pošty.

Zájem o stírací losy roste u všech tří loterijních společností. Letos je začal vydávat i Tipsport a podle mluvčího Lubomíra Ježka jsou ve firmě zatím s prodeji spokojeni.

Příjmy z nich by totiž měly dále růst – zatímco na vyspělejších trzích generují losy desítky procent loterijních tržeb, na českém trhu jsou to jen procenta.

Hlavním soupeřem Fortuny bude opět Sazka, která měla na tomto trhu loni 55procentní podíl. „Plánujeme, že letošní tržby za losy budou v porovnání s loňskem výrazně vyšší, mohly by být dokonce nejvyšší za posledních pět let,“ tvrdí Kamil Ziegler.