Jak se dělí výnos loterní daně mezi MČ ve statutárních městech?

Aktuálním tématem pro komunální sféru i loterní firmy je dělení výnosů loterní daně mezi jednotlivé městské části ve statutárních městech. Tato otázka je středobodem zájmu řady provozovatelů heren, protože právě na tom, zda městská část obdrží svůj podíl na výnosu loterní daně, záleží vztah místní radnice k hernám a kasinům na jejím území a tedy i budoucí návrhy místní regulace.

Andrej Čírtek
Andrej Čírtek

Realita je taková, že příjemcem části výnosu loterní daně nejsou městské části, ale statutární město nebo zjednodušeně řečeno magistrát. Nejsou žádná zákonná pravidla, jak a zda vůbec by měl magistrát výnos loterní daně mezi jednotlivé městské části dělit. Proto se přístup liší město od města a je dán politickou dohodu na místní úrovni.

Z hlediska provozovatelů heren a kasin je určitě žádoucí, aby se výnos loterní daně mezi městské části spravedlivě rozdělil na stejném principu, jaký funguje v loterním zákoně pro samostatné obce, tedy podle průměrného počtu povolených přístrojů a zařízení. Podle neověřených zpráv z branže by měl tento princip fungovat v Ostravě. Naopak v Brně údajně magistrát výnos loterní daně do MČ dělit nechce.

Provozovatelé v zájmu svých dobrých vztahů s městkou částí nemůžou nic zkazit, pokud neformálně upozorní její finanční odbor, kolik by teoreticky měl činit její podíl na loterní dani z jejich místního podnikání. Připomenou tak, že přinášejí kromě legální a regulované nabídky sázkových her i významný finanční přínos do obecní kasy.

Andrej Čírtek, sekretář Unie herního průmyslu ČR – UNASO